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 Open Journal Systems > Vol. 8, No. 11 (2007) open journal systems 


As Reformas Educacionais no Brasil

Josias Ferreira da Silva, UNIDERP
Carlos Aparecido Zamai, UNIP
Joseane S.F. da Silva, IESCAMP


Abstract
A história da educação no Brasil começa em 1549, com a chegada dos primeiros padres jesuítas, inaugurando uma crise que haveria de deixar marcas profundas na cultura e civilização do país. Movidos por intenso sentimento religioso de propagação da fé cristã, durante mais de 200 anos, os jesuítas foram praticamente os únicos educadores do Brasil. Embora tivessem fundado inúmeras escolas de ler, contar e escrever, a prioridade dos jesuítas foi sempre a escola secundária, grau do ensino onde eles organizaram uma rede de colégios de reconhecida qualidade, alguns dos quais chegaram mesmo a oferecer modalidades de estudos equivalentes ao nível superior. Esse movimento que teve início com os jesuítas e que chegou até nossos dias, sempre foi seguido de várias reformas no ensino e na educação, os quais apresentamos de forma clara neste trabalho. Palavras chaves: Reformas, educação, legislação, disposições, ensino.


ABSTRACT

The history of the education in Brazil begins in 1549 with the arrival of the first ones priests Jesuits, inaugurating a crisis that must leave deep marks in the culture and civilization of the country. Moved by intense religious feeling of propagation of the Christian faith, during more than 200 years, the Jesuits went the only educators from Brazil practically. Although they had founded countless schools of reading, to count and to write, the priority of the Jesuits it always went the high school, degree of the teaching where they organized a net of schools of having recognized quality, some of the which did get to offer modalities of equivalent studies at the superior level. That movement that had beginning with the Jesuits and that it arrived until our days, it was always followed by several reforms in the teaching and in the education, which we presented in a clear way in this work. Key words: Reforms, education, legislation, dispositions, teaching.



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Movimento e Percepção - ISSN: 1679-8678

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